Kvinder der elsker for meget

Jeg har tidligere skrevet lidt om, hvordan der er nogle af os, der som børn udvikler en evne til at være ude i vores omgivelser i stedet for at mærke os selv. Af forskellige grunde i vores opvækst har det været nødvendigt for os at kunne aflæse vores omgivelser meget nøjagtigt for at kunne tilpasse os dem på bedst mulig måde. Desværre på bekostning af at kunne mærke vores egne grænser og behov, og på bekostning af at få opfyldt disse følelsesmæssige behov.

Er det også tilfældet for dig, er der er en risiko for, at du som voksen udvikler dig til et menneske, der elsker for meget i dit parforhold. Hvis du elsker for meget, er du højst sandsynligt i et forhold, som dine omgivelser ikke forstår, at du bliver i.

Hvis du elsker for meget er du først og fremmest optaget af din partners meninger, behov, humørsvingninger – og tilpasser dig efter dem. Du elsker et menneske, der ikke opfylder dine behov, og fordi du altid har lært at pakke dig selv væk, opdager du ikke, at det er sådan det er. Du kan ikke mærke, hvis din partner og jeres forhold ikke er godt for dig – eller måske endda destruktivt for dig. Tværtimod vil du drages mere og mere af det menneske, som reelt er ødelæggende for dig, og du bliver ved med at tro på, at du kan ændre ham eller hende, hvis bare du elsker og er opofrende nok.

Robin Norwood har skrevet “Kvinder der elsker for meget”, som jeg kun kan anbefale dig at komme i gang med, hvis du genkender noget af det her.

10 tanker om "Kvinder der elsker for meget"

  1. Jane Ottoen

    Når man kan kende sig selv i stort set alt, hvad der bliver skrevet om kærlighedsafhængige, så stoppes tiden!!! Man stivner, ser sig selv, og rystes……., der går lang tid, inden det går op for én, hvad det i virkeligheden er, man lever /har levet i……………, og efterfølgende, hvad det ER, der kræves, at man SELV gør, for at ændre på kendsgerningerne…………… Selv om man erfarer, at man kun er én ud af (desværre) alt, alt, for mange kvinder, så er bare erkendelsen af de kolde “facts” en krise, man skal igennem, inden man kan “knække kurven”……. Sagt af en, der har prøvet det selv!!

  2. Bitten

    Jeg finder netop, at accepten af sig selv, og det man har budt sig selv, er meget svært. Jeg kan kun tilslutte mig, at der går lang tid før det går op for en hvilket forhold man har været i, og jeg leder stadig på svar ift. om det kun er mig der havde fejlen. Kan en kvinde der elsker for meget virkelig drive enhver mand til vanvid? jeg skal nok tage ansvar for min halvdel, men jeg nægter at tage ansvar for det hele.
    Æv hvor har det taget lang tid at komme igennem og ud af forholdet. Jeg mangler stadig noget ift. mig selv, men jeg er på vej

  3. Dorte Post author

    Kære Jane og Bitten.
    Tak for jeres kommentarer begge to. Og tillykke til jer begge, fordi I har opdaget jeres egne destruktive mønstre og arbejder med dem.
    Det er fuldstændig rigtigt, at det er meget pinefuldt at opdage, hvad det er der sker med én, når man er i et forhold som kvinde, der elsker for meget (sagt af en anden, der også har prøvet det selv). Og det tager lang tid at ændre mønstrene, fordi de som regel er livslange overlevelsesstrategier.
    Bitten – jeg er enig med dig i, at accepten er rigtig vigtig og med dén omsorgen og tålmodigheden med én selv. Og ja, det er svært! De fleste af os er også rigtig gode til at skælde os selv ud. Og til dit spørgsmål, om du virkelig kan drive en mand til vanvid – nej, det kan du ikke. Han har som du skriver sin del af ansvaret for, hvordan jeres forhold er blevet. Spørgsmålet er måske snarere, hvordan du har drevet dig selv til vanvid, gjort dig selv ulykkelig…
    Held og lykke til jer begge to med jeres videre arbejde med jer selv – jeg ønsker jer alt det bedste.
    KH Dorte

  4. Else Margrethe Poulsen

    Kære alle,
    py-ha, dels plejer jeg ikke at skrive på blogs, dels har jeg ikke tænkt, at jeg var en kvinde, der elskede for meget. I går gik jeg på biblioteket for at låne bogen “Kvinder, der elsker for meget”, den var desværre udlånt, men hjembestilt. Jeg har læst hjemmesider om emnet og selvom jeg nok havde en anelse om at der var noget helt galt, er det voldsomt at se, at jeg jo passer til karakteristikken
    Hjælp. Hvad gør jeg? Hvordan bryder man mønstret?
    Kh. Margrethe

  5. Dorte Post author

    Kære Margrethe.
    Du er godt i gang med at gøre noget i og med at du er ved at få en ny bevidsthed og bl.a. vil læse “Kvinder, der elsker for meget”. Det bedste du kan gøre er – i dit eget tempo – at blive ved med at beskæftige dig med emnet og acceptere så godt du kan, at det er en proces, der kommer til at tage tid. Hvis det bliver for overvældende at gøre det alene, vil jeg anbefale dig at finde en selvhjælpsgruppe, hvor du kan være sammen med andre, som forstår dine følelser og erfaringer. Det er utroligt værdifuldt og helende at opdage, at man ikke er alene om alt det svære. Det kan også være nødvendigt med en god terapeut, som kan støtte dig i din proces med at finde ind til dig selv igen.
    Der findes også en anden god bog, som hedder “Når kærligheden kammer over” skrevet af Kirsten Sylvest Carlsen.
    Rigtig meget held og lykke med din videre proces – og du er velkommen til at skrive igen.
    KH Dorte

  6. Merry

    En lille rettelse bogen : “Når kærligheden kammer over” er skrevet af Heidi Korsgaard og har forord af paykoterapeuten -Kirsten Sylvest Carlsen. Så er den nemmere at finde på biblioteket. :-) kh Merry

  7. Karl-Otto Sandvik

    Tak Dorthe for en fin opsummering,,jeg har taget mig den frihed at låne dit indlæg til min facebook side og lavet om på kønnene, så det handler om mænd der elsker for meget. Jeg håber selvfølgelig på tilgivelse. Og link til denne blog er selvfølgelig på. Vh Karl-Otto Sandvik

Skriv et svar

