At rumme sine følelser

Rigtig mange har brug for støtte til at lære deres følelser at kende. Meget terapeutisk arbejde handler om at mærke sine følelser og udtrykke sine følelser, fordi så mange har lag på lag af tanker og normer udenpå følelserne, så de er blevet tæt på umulige at mærke.

Det modsatte kan dog også være tilfældet – at følelser fylder så meget, at det mere er følelserne, der har en person, end det er personen, der har følelserne. I sådanne tilfælde handler det terapeutiske arbejde om at lære, hvordan man rummer sine følelser og ikke pr. automatik udtrykker alt her og nu og med voldsom intensitet.

Det kan være utroligt opslidende, hvis man ikke kan rumme sine følelser, selv om det kan føles tilfredsstillende i øjeblikket, hvor man skriger sin vrede ud.  Umiddelbart føles det bedre med instant følelses-udladning, men i længden kan du komme til at føle dig meget tyndslidt.

Tyndslidt, fordi du ikke er i kontrol, fordi du kommer til at sige ting, som du skal undskylde for, og fordi det paradoksalt nok kan blive svært at mærke, hvad du egentlig føler. Du får aldrig mulighed for at mærke efter, hvad der ligger bag den eksplosive vrede eller den altfortærende ked af det-hed, hvis den konstant udtrykkes her-og-nu.

Hvis du har det sådan, kan den gode udvikling for dig være at arbejde med at forholde dig i ro. Give dig selv mulighed for at undersøge, hvad der sker med dig, hvis du vender din energi lidt indad og mærker efter bag ved de umiddelbare følelser, der bare vil ud.

5 comments

  1. Hej Dorte
    Fuldstændig enig, og kender især til at MÆRKE en helt masse følelser og have svært ved at rumme dem. Jeg tænker, at ligesom det er et forsvar ikke at kunne mærke sine følelser, så er det ligeså meget et forsvar at være så meget i sine følelsers vold. – Og det er vel egentlig også det, du mener med det paradoksale i ikke at have kontakt til de dybere følelser bag en følelses-udladning :-)

    Glæder mig, til vi ses i supervisionsgruppe i efteråret ;-)

    Kh Charlotte

  2. Dine betragtninger er vældig interessante. Jeg sidder og tænker på om/hvordan jeg kan omsætte dine tanker i f t de unge, jeg arbejder med. Jeg opfordrer jo meget til at de skal mærke efter og tale om deres følelser, men der er, som du også nævner, nogle for hvem følelserne fylder og bliver italesat på en meget voldsom måde. Og det er jo tydeligt, at det koster energi, og at de bliver slidte af det. Har du ideer til, hvordan jeg kan arbejde med at få et ungt menneske til at vende vreden til en undersøgende undren indad?

  3. Kære Anni – det er min overbevisning, at det ideelt set kræver et terapeutisk forløb, hvor den unge får mulighed for at arbejde med den problematik (det ved jeg ikke om du har mulighed for i dit arbejde). Det er selvfølgelig helt individuelt og uforudsigeligt, hvordan terapien ville forløbe, men det handler først og fremmest om at være sammen med klienten om de stærke følelser, for ofte er der også stor ensomhed forbundet med at være i sine følelsers vold. Det er svært for mig at blive mere detaljeret, fordi det efter min mening stikker dybt og virkelig kræver et stykke arbejde at se på denne problematik.
    Men hvis jeg skal give dig ét råd, så vil det være simpelthen at lade være med at fordømme (ikke at jeg tror du gør det ;-)), men rumme og anerkende den unges følelser. Hvis der kommer en følelse af forkerthed ind, er det som benzin på bålet. Og hvis tilliden fra den unge til dig er der, så se om I kan få en snak om bagefter, hvad der skete… Hvad antændte følelserne, hvor blev det svært at stoppe igen, hvad kan man gøre en anden gang, hvilke konsekvenser har det for omgivelserne og én selv? Osv.
    Ved godt det er temmelig ukonkret, men håber det alligevel giver lidt mening :-)
    KH

Skriv et svar

