Forandringer

Jeg kan ikke lide forandringer – så er det sagt. I et samfund, der tillægger det stor værdi at være omstillingsparat, fleksibel og hvad det nu hedder alt sammen, dér føler jeg stor stejlhed og modstand ved at skulle ændre vaner og måder tingene plejer at være på. Og det gælder alt fra, hvad jeg spiser til morgenmad (havregryn hvis nogle er interesserede) til hvordan vi putter vores børn – det seneste eksempel på min modstand hjemme hos os.

I en Jesper Juul-bog læste jeg gang hans definition på sindssyge: (citeret frit efter hukommelsen) sindssyge er når man forsøger at ændre noget uhensigtsmæssigt ved at gøre mere af det samme i længere tid – dvs. at man bliver ved med at gøre det samme og forvente en forandring. Ud fra den definition var og er jeg helt klart sindssyg i perioder!

For når noget ikke fungerer i forhold til vores børn, så ender jeg tit med stædigt at holde fast i, hvordan jeg vil have det, indtil det går op for mig (som oftest ved hjælp af min mand, der er noget mere fleksibel i det end mig), at det jo for f….. ikke fungerer, så hvorfor ikke bare gøre noget andet?

Jeg har endnu ikke helt fundet ud af, hvordan jeg skal hjælpe mig selv til at få det nemmere med forandring. Kender du også til modstand og stivhed, hvor du ind i mellem kunne ønske dig lethed og fleksibilitet? Og hvad gør du for at gøre det nemmere for dig selv, når der tydeligvis må en forandring til?

Skriv et svar

