Individuel terapi

Den kendte psykiater og eksistentielle psykoterapeut Irvin D. Yalom skriver, at terapeuten skal forsøge at skabe en ny terapi til hver enkelt klient (bl.a. i sin bog “Terapiens essens”). Det kan man da kalde individuel terapi!

Tanken bygger på en udvidelse af Jungs idé om hver enkelt klients unikke indre verden og sprog, som gør at terapeuten må opfinde et nyt terapeutisk sprog, hver gang hun møder en ny klient.

Denne tanke om en ny terapi til hver ny klient har fascineret mig, siden jeg stødte på den første gang. Og efterhånden som jeg får flere og flere klienter, oplever jeg, hvor sand den er. Nogle har brug for at sætte ord på deres følelser og oplevelser for at skabe lidt orden i et følelsesmæssigt kaos. Nogle er så gode til at snakke, at de har brug for støtte til at tie stille og mærke sig selv. Andre igen har brug for at få kontakt til deres krop. Nogle skal støttes i at finde deres kraft, andre har brug for at undersøge, hvad der sker, hvis de giver efter og tillader sig at være svage. Osv., osv.

Terapeuten må møde hver enkelt klient som det unikke menneske, hun er, og terapeuten må gå de veje, klienten går. Der er intet fastlagt skema eller en plan for, hvad man skal nå, eller hvor man skal ende i sin terapi. Det vil vise sig løbende og spontant i kontakten og relationen mellem klienten og terapeuten.

Og det er lige netop dette kreative og spontane aspekt af mit arbejde som terapeut, jeg elsker.

6 thoughts on “Individuel terapi

  1. Det vil jeg netop også sige er essens af god terapi, – og forhåbentlig det terapeuterne gør de fleste steder. Jeg har været hos 3 forskellige terapeuter i forbindelse med min uddannelse til psykoterapeut (stoppede uddannelsen efter 3 år, da det gik op for mig, at det ikke var det jeg skulle). De to af dem brugte meget energi på at forme mig efter deres “overbevisning” og mine møder med dem holdt kort. Den 3. blev jeg hos længe🙂

  2. Dejligt at du søgte videre til du fandt dén, du kunne bruge. Det er desværre ikke alle klienter, der kan sige fra overfor eller forlade en terapeut, der vil “styre”. Ofte er man jo et skrøbeligt eller på en eller anden måde svært sted, når man søger terapi, hvor det kan være svært at holde fast i sin egen autoritet.
    Må jeg spørge, hvor du gik på uddannelse?
    KH

  3. Ja, det kan være pokkers svært at sige fra – men jeg håber sådan, at folk finder ud af, at det er o.k. Dels koster det altså knapper at gå i terapi, dels skulle man jo gerne forlade en session med følelsen af, at der er noget at arbejde videre med og at man – ikke mindst – føler, at man kommer videre.

    Jeg startede med at læse gestaltterapi på Gestaltterapeutisk Institut ApS. Det gjorde jeg i et år, men kunne mærke, at jeg var mere til den essentielle terapi og skiftede derfor til Psykoterapeutisk Institut i Skindergade, hvor jeg læste i to år.

    Den gang arbejdede jeg som pædagog for anbragte unge og jeg læste til psykoterapeut for bl.a. at gøre mig bedre rystet privat som arbejdsmæssigt.

    Jeg gik på barsel med Cirkeline som den 2-årig grunduddannelse sluttede og vente aldrig tilbage. For med Cirkeline skete der en masse ting med mig og jeg ændrede retning.

    Jeg har ikke fortrudt det i dag. jeg havde ikke brug for at læse videre, til gengæld føler jeg mig rigtig godt forberedt på mange af hverdagens små forhindringer🙂

  4. Klart at Cirkeline satte en masse ting i gang – det har jeg jo også kunne følge på din dejlige blog🙂
    Jeg kan godt forstå, du ikke har fortrudt dine år på uddannelsen – man får jo så utrolig meget ud af det, uanset om man ønsker at gå den vej arbejdsmæssigt eller “bare” bruge det i sin personlige udvikling.
    KH

Skriv et svar

