Bag facaden

For nogen tid siden lånte min mand på biblioteket en bog af Finn Nørbygaard med titlen “Tillykke med din krise – en komiker bag facaden”. For det første har jeg aldrig kunne se det morsomme ved Finn Nørbygaard. For det andet havde jeg lidt svært ved at komme ud over titlens to tykke klichéer. Bogen sprang således ikke ind i mine hænder, men nu hvor jeg har læst den, synes jeg, den har en vis værdi.

Dels fortæller FN på en uimponeret og letforståelig måde om, hvad (gestalt)terapi egentlig går ud på. Du kan du læse den for det fine lille indblik i, hvad terapi kan være.

Dels mindede den mig om, hvordan alle mennesker har noget indeni, som ikke er synligt for omverdenen. Vi mennesker er fælles om, at vi alle har vores sår, huller, mangler og hemmeligheder indeni – uanset vores ydre succes, rigdom, magt, gode liv.

Det er så let at komme til at sammenligne sig med alle dem, som vi tror har noget, vi selv begærer. Måske misunder vi dem, der er succesfulde i deres arbejdsliv, de overskudsagtige forældre, de kreative eller de smukke. Men når det føles som om, at vi er de eneste, der ikke kan finde ud af noget, eller bliver ved med at sidde fast i de samme mønstre, så kan det være en trøst at vide, at alle mennesker har deres. Alle mennesker er præget af nogle særlig temaer, som kigger op igen og igen i forskellige forklædninger.

Nu er jeg gået i gang med at læse Elizabeth Gilberts “Eat, pray, love”, som jeg er stødt på flere steder her i blogland på det sidste. Foreløbig tegner den godt.

Har du forslag til bøger, som jeg MÅ læse?

4 thoughts on “Bag facaden

  1. Om DU MÅ læse hende: Susan Hart, véd jeg jo ikke, men vil alligevel foreslå dig, at slå vejen omkring hende. Hun er psykolog, psykoterapeut og går forrest udi at bygge bro mellem udviklingspsykologien og neuropsykologien. Dybt interessant….forklarer neurologisk bl.a. hvorfor vi i terapien (og alle andre steder forsåvidt også) må være med det, der er, hvis vi vil have held med kontakten til den anden. Dét som vi jo som terapeuter allerede véd, dog uden helt at have evidens for den tese. Jeg tænker, der også er nogen sammenfald med SE-terapien i Susans arbejde. Bedøm selv!Prøv evt. hendes seneste bog, som er en light-udgave af samtlige de bøger, hun har skrevet: Den følsomme hjerne😉
    Knus Charlotte

  2. Charlotte – hun lyder spændende,tak for tippet🙂
    Du MÅ til gengæld læser “Eat, pray, love”, hvis du ikke allerede kender den. Jeg synes den er helt fantastisk! Og den vil også egne sig godt til det græske ø-hav i din sommerferie😉
    Vi ses snart, skønne kvinde🙂

  3. Hehe….har bestilt bogen, og glæææder mig til den kommer. Lyder helt vild!🙂 -og den kan ikke vente til det græske øhav, hvis det er der, vi ender i år ???!!!!
    Glæder mig til vi ses – lige om lidt🙂

Skriv et svar

