En rettelse

Der er noget, der skurrer lidt, når jeg genlæser mit sidste indlæg… Noget med, at hvis du har det dårligt, kan du bare tænke, at der er nogle, der har det lige så dårligt eller dårligere (haha). Det er på ingen måde mit budskab!

Det, som jeg bliver mindet om og som giver mening for mig, når jeg læser Finn Nørbygaards bog, er, at alle vi mennesker er fuldkommen unikke – unikke i vores egenskaber, ressourcer, begrænsninger og livshistorier. Og med det in mente bliver det meningsløst at sammenligne os med andre. Bl.a. fordi vi dybest set ikke ved, hvad der driver andre mennesker, eller hvad de gemmer på af indre kampe eller indre glæder.

Det har psykologen Anne-Lise Løvlie Schibbye skrevet en meget fin lille bog om – “Livsbevidsthed” – hvis du har lyst til at læse mere om det ud fra et eksistentialistisk perspektiv.

Når vi alligevel kan løbe ind i misundelse, er det oftest når en anden person udfolder egenskaber, som vi ikke selv har udviklet, og så kan mindreværdet og misundelsen vælde op. Når jeg eksempelvis ser dig være udadvendt og netværksskabende, så mærker jeg en misundelse, fordi jeg ikke har særlig godt fat i min egen udadvendte side. Når vi sammenligner os med andre på dén måde, er det oftets vores skyggesider, der er på spil – og det fortjener sit eget indlæg.

2 thoughts on “En rettelse

  1. Hejsa
    Jeg leder efter bogen livsbevidsthed af Anne Lise løvlie schibbye

    Ved du hvor jeg kan skaffe den henne?

    På forhånd tak

    Anne

  2. Hej Anne

    Nej det ved jeg faktisk ikke lige – er den udsolgt fra forlaget? Hvis den er det, er det vel noget med antikvariater eller at finde brugte bøger på nettet…

    Hilsen Dorte

Skriv et svar

