Dejlige mennesker

I dag har jeg været sammen med fire skønne mennesker, som jeg var i studiegruppe med gennem fire år, mens jeg uddannede mig til psykoterapeut. De har hver især betydet noget for mig i min personlige udvikling og har (haft) en særlig rolle i forhold til de temaer, som er mine, og som jeg løbende arbejder med.

For det er det, der sker, når man arbejder terapeutisk i en gruppe. De mennesker, man er omgivet af, kommer til at repræsentere betydningsfulde personer fra ens “virkelige” liv. Ved hjælp af projektioner, skaber vi nogle relationer, som ligner dem, vi i øvrigt har i vores liv. Og på den måde giver vi os selv mulighed for at arbejde med gamle sår, uhensigtsmæssige følelsesmæssige bindinger og handlemønstre osv. i et trygt terapeutisk miljø.

Samtidig kan man være heldig og møde nogle sande sjælevenner. Det har jeg været, og jeg værdsætter at have været en del af deres proces i fire år, og at de har været en del af min. Det giver for mig en særlig følelsesmæssig tilknytning til netop disse mennesker, at de har set ind i nogle af mine hemmeligste kroge sammen med mig, og at de har vist mig den tillid at dele deres med mig.

4 thoughts on “Dejlige mennesker

  1. – Og je er én af de heldige, der har fulgt og er blevet fulgt af dig i den proces – i det terapeutiske rum og i et sjæleligt fællesskab🙂 En skøn eftermiddag i går og et dejligt gensyn uden at være hængt op på en bestemt dagsorden. Indtil næste gang (og det bestemmer vi jo selv, hvornår er) ses vi her i blog-land🙂
    Stort kram Charlotte

  2. Har været på tur ud i det fri med min mand idag, så jeg har ikke fået læst noget som helst. -Udover en spændende artikel i Politiken om forfatteren Martina Cecilie Roné, som netop er udkommet med en tilsyneladende ret kontroversiel roman. Jeg kender hende ikke, men der var noget friskhed og en evne til at prikke ved vaneforestillinger, fordomme og tabuer ved beskrivelsen af hendes forfatterskab, der vækkede min interesse. Så der er noget her, jeg skal undersøge lidt nærmere🙂 Jeg skal nok give en tilbagemelding, når jeg er kommet godt igang med Gilbert😉
    Knus Charlotte

  3. Dorte-jeg føler mig heldig at have lært dig og også alle de andre at kende og jeg føler mig særligt forbundet med dig.
    Sikken en dejlig hjemmeside du har!
    Knus
    Ditte

Skriv et svar

