Om terapeut-jeg og privat-jeg

For nogen tid siden mødte jeg helt tilfældigt og uforberedt en klient til en børnefødselsdag, hvor vores respektive døtre var inviteret. Begge vi mødre var blevet indskrevet som hjælpende hænder, og skulle således tilbringe noget tid sammen dér.

Klienten havde kun været hos mig én gang, så vi kendte ikke hinanden særlig godt endnu. Situationen blev lidt akavet lige da vi mødtes – ikke så meget direkte mellem mig og min klient, men mere i forhold til de andre tilstedeværende, for hvor var det nu lige vi kendte hinanden fra? Jeg havde ikke den lille belejlige nødløgn klar, og vi gled begge to lidt af på spørgsmålene.

Efterfølgende reflekterede jeg over, hvad det betød for vores relation, at vi havde mødtes dér – om noget? Jeg kom frem til, at min umiddelbare akavethed udelukkende skyldtes, at jeg blev overrasket og lidt forvirret over, at to verdener på den måde mødtes – uden at jeg havde overvejet, hvad jeg ville gøre i sådan en situation. At min klient har oplevet mig i en privat sammenhæng og set mig og mine børn under uformelle forhold betyder ingenting for mig som terapeut.

En af de grundlæggende tanker indenfor den terapeutiske tradition, jeg kommer fra, er faktisk at terapeuten er til stede som sig. Dvs. som et autentisk, levende menneske, der indgår i en særlig relation med klienten, når de er sammen. Jeg bruger mig selv, mine egen erfaringer, mine fornemmelser og de følelser, som klienten fremkalder i mig i mit terapeutiske arbejde. Der er ikke noget om mig, som jeg ikke vil dele med klienten – så længe det er relevant og opbakkende for klientens arbejde.

Med andre ord er jeg grundlæggende ikke en anden person, når jeg er til børnefødselsdag, end når jeg er på arbejde som terapeut – og derfor har det ikke betydet noget for vores videre arbejde, at vi mødtes dér.

God weekend derude!

Skriv et svar

