Det rigtige terapi-sprog?

Min meget gode veninde sagde i dag, at hun ind i mellem synes, at et af mine indlæg er så godt eller tankevækkende, at hun egentlig gerne vil kommentere, men at hun ikke synes, hun har sproget til det – det rigtige terapi-sprog.

Det fik mig til at tænke. På hvor vigtigt det er for mig, at terapi og selvudvikling bliver for alle. På at det er ærgerligt, hvis der er nogen, der står af, fordi det virker for indforstået, eller som om man skal være, tænke, føle, tale på en bestemt måde for at komme med i klubben.

Jeg har før skrevet om, at der skal opfindes en ny terapi for hver klient, og hvordan processen omkring opfindelsen af denne nye terapi på en måde udgør selve terapien. Og det indebærer jo også sproget. Terapi og selvudvikling handler ikke om at kunne de “rigtige” ord, men om at finde dine ord. Hvad er vigtigt for dig? Hvordan føles det for dig? Hvordan er det rigtigt at udtrykke det for dig? Og mit job som terapeut er at støtte dig i det – og ikke at pådutte dig en bestemt måde at være, føle eller udtrykke dig på.

Skriv et svar

