Om at være unik

I forbindelse med forrige indlæg kom jeg til at tænke på en god lille bog af Anne-Lise Løvlie Schibbye. “Livsbevidsthed” handler blandt andet om, hvordan vi alle er unikke, og at sammenligninger derfor er meningsløse.

Ud fra et eksistentialistisk perspektiv skriver hun om, hvordan hvert enkelt liv, hver enkel eksistens er helt sin egen. I forhold til en terapeutisk relation – og alle andre relationer – er det vigtigt, fordi man så altid må anerkende den andens virkelighed og den andens evne til refleksion over eget liv.

I forhold til dét med at komme til at sammenligne sig med andre, betyder det, at vi alle er unikke, at sammenligninger på en måde bliver meningsløse. Det bliver lidt som at sammenligne æbler og bananer. Vi kan selvfølgelig godt søge inspiration hos hinanden, men det er værd at huske, at en måling af sig selv i forhold til en andens målestok ikke giver mening.

4 thoughts on “Om at være unik

  1. Tak, tak for alt de gode tanker du sender ud, det er meget inspirerende at læse din blog…
    Kh
    Louise

  2. Ja, det er en dejlig blog med nogle fine anbefalinger.
    Og det er helt rigtigt det med at sammenligninger ikke giver mening. Men det kan være svært at lade være, og at komme så langt som til at finde sit eget ståsted og udtryk kan være en lang rejse. Men dét giver til gengæld Mening.

  3. Tak for roserne, begge to🙂
    Hjertets Renhed – Det kan være rigtig svært at lade være med! Og for mig er det da også en on-going proces at være i mig selv og ikke ude i andre… Grunden til at jeg bliver ved med at arbejde med det (bl.a. i terapi) er den ro, glæde, sikkerhed og tilfredshed (Mening), jeg mærker, hver gang det lykkes mig at komme hjem til mig selv.
    Jeg glæder mig til at udforske din blog.
    KH

Skriv et svar

