At finde ind til sig selv

Inspireret af denne kommentar fra Hjertets Renhed vil jeg uddybe lidt om det at være unik og ikke sammenligne sig med andre.

Det er et svært arbejde og en lang proces at lære at vende sig indad, hvis du – som jeg – ikke har den evne som en naturlig del af dig. At mærke sig selv, at have sit eget indre som pejlemærke og at lære at handle efter egne behov, drømme og ønsker – det er svært, hvis du hele livet har lært at indrette dig efter andre, sammenligne dig med andre og haft ydre målestokke for succes.

Det er et arbejde som kræver støtte fx i terapi. Hvis du finder en terapeut, der kan være med dig i dén proces, så er du godt på vej. En terapeut kan være det menneske, der er villig til at se, støtte og anerkende dig, mens du arbejder med at få vendt dit perspektiv og få dit eget indre som kompas. Jeg har også måtte erkende, at det er et arbejde, der kræver vedligeholdelse. For mig er det ikke løst en gang for alle, og måske er det også sådan for dig.

Det er min personlige erfaring, at når du tydeligt mærker dig selv med dine ressourcer og begrænsninger, ønsker og grænser, kan der indfinde sig en følelse af glæde, tilfredshed og meningsfuldhed. Så selv om det kan være et sejt stykke arbejde at vende supertankeren og herunder stoppe sammenligningerne, er det det hele værd.

4 thoughts on “At finde ind til sig selv

  1. Ja, det er en lang proces – livslang, vil jeg påstå – at se indad og lære sig selv at kende. Som kronisk depressiv, har jeg måttet gå ind i processen på den hårde måde – jeg bestemte ikke selv, hvornår jeg skulle finde mig selv påny.
    Jeg er blevet presset ud i det af
    sygdomserkendelse
    sygdomsmestring
    erkendelse af mine begrænsninger
    at jeg ikke må arbejde længere
    af min sorg over at min datter også har en psykisk lidelse..

    Tak for et godt indlæg,
    mette b

  2. Mette b – tusind tak for din kommentar. Jeg blev også selv “presset” ud i at starte i terapi og at begynde min selvudvikling grundet en alvorlig krise. Jeg tror det er meget typisk, at vi skal have det rigtig skidt, førend vi begynder arbejdet med at finde os selv påny, som du så fint udtrykker det.
    For mig er det en livslang proces, som heldigvis også er fyldt med følelse af mening og glæde.
    Alt godt til dig.
    KH

  3. Jeg har desværre været indehaver af en depression. Jeg er tilbage, og er helt klar på livet. Min dejlige kone, var en stor støtte under min depression, men det skulle siden vise sig at hun har “påklædt sig en sten” i den periode, for at være stærk.
    Nu – et halvt år efter min depression er slut, og jeg er ude på den anden side, som et meget bedre menneske, vil min kone pludselig skilles. Hun vil “finde sig selv”. Jeg kan og må ikke få chancen for at bygge bålet op igen – Hun har brug for at “finde sig selv”.

    I disse krisetider, er det desværre ikke blot mit knuste hjerte, men også to menneskers fremtid som bliver smadret af gæld pga. et hus der skal sælges til underpris.
    Tænk hvis hun fortryder. Inderst inde håber jeg hun fortryder, for vi er skabt for hinanden. Vi har fældes værdier, og vi passer perfekt sammen… Men hvorfor vil hun ikke give det en chance, så man kan få løst det inden gældshelvedet starter? Hvad betyder det der “finde sig selv”? Hvorfor smide ud før man prøver at reparere?

    Hvis hun fortryder er min dør åben, men så er vi to mennesker med en kæmpe gæld, som har mistet hele den base vi sammen havde bygget op… HVORFOR vil hun “finde sig selv”? Hvorfor vil hun ikke lede efter sig selv sammen med mig?

    Jeg ved med 100% sikkerhed at det ikke er fordi der er en anden i spil, for det er hun ikke interesseret i.

    Jeg er forvirret, og forstår ikke hvad der sker. Vil bare så gerne forstå…

  4. Kære anonyme
    Tillykke med at du er kommet gennem din depression – og endda er blevet et bedre menneske!
    Når et menneske lider psykisk, som du har gjort i din depression, påvirker det også de pårørende, som udvikler forskellige strategier til at klare den vanskelige situation. Din kone har fx. som du skriver påklædt sig en sten og været stærk. Ikke dermed sagt, at det er DIN skyld at hun går. Det er blot for at sige, at hun måske føler, at hun har mistet sig selv i den tid, hvor du har været syg og hun har skulle være stærk….
    Jeg kan selvfølgelig ikke vide noget om din kones bevæggrunde, om hvorfor hun ikke vil give jeres ægteskab en chance, om hvorfor hun ikke vil “finde sig selv” sammen med dig. “At finde sig selv” betyder for mig, at man finder ind til sin egen kerne – at man virkelig mærker sine egne behov, længsler, grænser osv. fra et sted, hvor det ikke er “forurenet” af forestillinger om andres forventninger om, hvad man bør og skal. På den måde har det intet at gøre med om man er sammen eller gået fra hinanden, men man kan have så stort behov for at finde sig selv, at adskillelse bliver nødvendigt.
    Jeg kan sagtens forstå, at du er forvirret og ulykkelig. Du er jo magtesløs i situationen, når hun har valgt at gå, og du ønsker at bevare jeres ægteskab. Og magtesløshed er for mange af os meget svært at rumme. Jeg håber at du har mennesker omkring dig, som du kan søge støtte hos – og ellers synes jeg jo som terapeut, at du skal overveje terapi, så DU også kan finde dig selv.
    KH Dorte

Skriv et svar

