Opbakning

For mig er det et kontinuerligt terapeutisk arbejde at lære at give mig selv opbakning. Hvis jeg ikke løbende arbejder med at finde ud af, hvordan jeg giver mig selv opbakning og støtte, så smuldrer min fornemmelse for mig selv og mine grænser. Hvis jeg ikke er bevidst og opmærksom kommer jeg – uden at jeg lægger mærke til det – til at nedgøre og underkende mig selv og ikke tage mig selv alvorligt.

Når jeg kommer til at nedgøre mig selv eller miste mig selv, mærker jeg det blandt andet kropsligt, og derfor er det også muligt at arbejde med denne problematik på en kropsterapeutisk måde. Når jeg er ude af kontakt med mig selv føles min krop urolig og flagrende, og det er et dårligt udgangspunkt for at sætte grænser eller udvise autoritet.

Kropsterapi kan fx være at finde et roligt sted i kroppen og hente styrke derfra. Et sted i kroppen, som jeg kan søge hen til og tage kontakt til, når jeg har brug for at samle mig og komme hjem til mig selv igen. Kropsterapi kan også være støtte til åndedrættet for ad den vej at falde til ro i kroppen.

Kropsterapi udelukker selvfølgelig ikke den terapeutiske samtale, men kan være et fantastisk supplement til den strøm af ord, som så mange af os er alt for gode til.

4 thoughts on “Opbakning

  1. Åh, det ville jeg gerne blive meget bedre til. Jeg er IKKE særlig god til at heppe på mig selv, men er i konstant træning. Ikke mindst efter at jeg har startet selvstændig virksomhed og skal holde mig fri af skepsis, negative kommentarer, manglende anerkendelse og opbakning fra andres side. Det er faktisk hårdt at holde modet oppe, når opbakningen ikke kommer fra de kanter, som jeg umiddelbart havde forestillet mig. Til gengæld kommer der støtte fra uventet side, og det opvejer en hel del. Men ja, giv mig redskaber til at blive mit eget heppekor.

  2. Anni – ja for mig er det også til tider svært at holde modet oppe. For mig handler det altid om at finde en vej hjem til mig selv igen, ind i mig selv til det sted, hvor jeg godt ved, hvem jeg er, hvad jeg kan, og hvad jeg vil. Det lyder måske lidt abstrakt, men kan netop gøres meget konkret via kropsterapien. Jeg må prøve at skrive noget mere om det…🙂
    KH

  3. Det vil jeg glæder mig til at læse om. Jeg kunne også tænke mig på et tidspunkt måske at henvende mig direkte til díg for at få inspiration til nogle fysiske øvelser, jeg kan lave sammen med mine kursister. De har efterlyst noget ‘kropsligt’.

Skriv et svar

