Barn af alkoholiker #3

Hvis du er vokset op i en alkoholisk familie oplever du sikkert tit, at du kommer til at lyve, når du lige så godt kunne sige sandheden – i situationer, hvor du ikke høster nogen reel fordel af at lyve.

I den alkoholiske familie gennemsyrer løgnen alt: Misbruget skjules for omverdenen. Man taler ikke åbent om det indbyrdes. Alkoholikerens partner og efterhånden også børnene dækker over alkoholikeren; kommer med løgne og dækhistorier. Alkoholikeren lyver om sit misbrugs omfang og sine intentioner om det ene og det andet.

Samtidig benægtes virkeligheden ofte, og barnets oplevelser anerkendes ikke og forkastes ofte direkte som løgne. Denne cocktail gør, at det efterhånden ikke giver mening for barnet at sige sandheden, og løgnen bliver en vane og sker helt automatisk.

Som voksen kan denne vane dog skabe vanskeligheder for dig, og det kan være nødvendigt at arbejde med at bryde den. Det kan du gøre ved – uden at dømme dig selv – nøgternt at undersøge i hvilke situationer, du lyver. Er det når du er stresset, træt, nervøs eller noget helt andet? Er det anderledes, når du er tryg eller udhvilet? Beslut dig for at stoppe med at lyve, og gør det så så godt du kan, samtidig med at du undersøger, hvad der skete, når det glipper.

Du kan læse mere i Janet G. Woititzs bog “Voksne børn af alkoholikere”.

4 thoughts on “Barn af alkoholiker #3

  1. Hej Dorthe. Jeg havnede her ved et tilfælde og vil lige gøre opmærksom på at jeg har lagt dig på min blogroll. Jeg er selv borderlinepatient, og har igennem et års tid haft en min blog, hvor jeg bla tømmer min hjerne for det der kører i den konstant. En stor hjælp må jeg indrømme.

    Jeg vil de næste dage bruge lidt tid til at læse lidt tilbage her.

    Jeg håber at du vil besøge mig på bloggen og måske linke til mig for at udbrede kendskabet også til borderlines påvirkning af hverdagene.

    Kh Henriette

  2. PS

    Jeg hører til i gruppen af særligt sensitive og vil læse hvad du har skrevet med stor interesse, da det er noget jeg kæmper bravt med hver eneste dag.

    Henriette🙂

  3. Faldt lige over det du har skrevet – egentlig da jeg googlede “kæreste med en alkoholiker” – men KAPOW, der var lige genkendelse!! Således lidt klogere på mig selv, sender jeg en kærlig tak ;o)

Skriv et svar

