Need to know eller nice to know?

Jeg er stadig optaget af, hvad jeg skrev om her og her – hvordan jeg opnår en følelse af enkelhed og ro, som for mig er grundlaget for at være tilstede i mit liv på en måde, så jeg kan mærke nærvær og glæde.

Roen kommer, hvis jeg får skåret en masse overflødige ting væk. Alle de ting, som jeg reelt ikke behøver beskæftige mig med, og som reelt ikke giver mig en positiv bonus i mit liv. Hvis du som jeg er særligt sensitiv, kan det især være nødvendigt at få taget et kig på, hvad du fylder dit liv op med. Er det vigtigt eller tager det tiden, opmærksomheden og energien fra det væsentlige?

Det er et løbende arbejde for mig at balancere min videbegærlighed og alt det, jeg gerne vil følge med i og lære noget om på den ene side – og så på den anden side min sensitivitet og mit behov for at vende mig indad for at finde roen.

Det handler om at stille sig spørgsmålet: er det, jeg beskæftiger mig med lige nu, “need to know” eller “nice to know”?

2 thoughts on “Need to know eller nice to know?

  1. Det er forholdsvis nyt for mig at være så optaget af, hvordan jeg finder ro og kommer ind til det sted i mig selv, hvor nærværet kan få plads. Jeg er blevet langt mere optaget af, hvad jeg får det sted, og hvorfor det er vigtigt at holde fast i det. Men det er, som du skriver, ikke let at fastholde det i en travl hverdag, og jeg synes faktisk at din opskrift ‘nice to know’ eller ‘need to know’ giver rigtig god mening for mig. Jeg er sådan et menneske, som godt kan lide at blive underholdt, men når jeg mærker godt efter, er der en masse, jeg sagtens kunne luge ud i. Det vil jeg forsøge at gøre.

  2. Anni – Jeg elsker også at blive underholdt af musik, en film, en tv-serie, blogs… Og det er der jo intet galt i. Problemet opstår jo først, når det på en eller anden måde forstyrrer eller tager fokus fra det væsentlige.
    Jeg tror du har fat i noget vigtigt omkring det med at se på, hvad du får det i dig selv.
    Jeg er glad for at det giver mening for dig, hvad jeg skriver.
    KH

Skriv et svar

