Selvkritik og selvhad

Det er ikke forbeholdt voksne børn af alkoholikere at udøve en nådesløs selvkritik. Mange af os har en mere eller mindre konstant indre stemme kørende, der fortæller os om, hvor uduelige, talentløse, pinlige – ja forsæt selv listen med dine nedsættende ord – vi er.

Hvis du vil, kan du arbejde terapeutisk med at lukke munden på denne indre dommer, så du ikke skal leve et liv præget af selvkritik og selvhad.

En del af arbejdet kan handle om at spore oprindelsen til denne indre nedgørende stemme. Hvem har lært dig, at du ikke er dygtig, sød, pæn, talentfuld osv., osv.? På den måde kan du finde ud af, at det ikke er en naturlig del af dig, men noget som nogen har puttet ind i dig.

En anden del af arbejdet kan handle om at finde ud af, hvordan du giver dig selv opbakning, når du mærker stemmen gå i gang. Hvordan kan du give dig selv den omsorg og kærlighed, som du har brug for, for at kunne stoppe med at kritisere dig selv? Hvordan kan du aktivere den del af dig, som er modpolen til selvhadet?

3 thoughts on “Selvkritik og selvhad

  1. Jeg er efterhånden holdt op med at lytte. Eller rettere sagt – jeg er begyndt netop at høre denne stemme, standse op og erkende, når jeg bliver bevidst om den, at jeg ikke skal identificere mig med den, og at den ikke er mig – men noget andet. Alene det at jeg er opmærksom på den og distancerer mig fra den, gør at jeg kan få den til at tie, og sætte noget andet i stedet. Eller ihvertfald spørge mig selv, om jeg er villig til at give den ret i det den fortæller. Bevidsthed og opmærksomhed er godt, men det er også en vedvarende proces. Den er ret svær at slippe af med, den indre kritiker, men hvis jeg er vedholdende bliver den gradvist mere og mere tavs. Det er min oplevelse.
    Tak for et godt indlæg.

  2. Hjertets Renhed – ja, det er rigtigt at det kræver bevidsthed og opmærksomhed, og at det er en vedvarende proces- Vi har jo brugt næsten hele livet på at tale grimt til os selv, og så er det jo ikke en vane man bare lige ændrer med et fingerknips…
    Spændende tanke det du skriver om i dit indlæg ovre hos dig, det med at hvad mon der så kommer, hvis vi får den negative kritiske stemme til at være stille?
    Tak for din kommentar🙂
    KH

Skriv et svar

