Din egen indre forælder

Hvis du mangler sommerferie læsning, så kan jeg anbefale Elizabeth Gilberts vidunderlige bog “Eat pray love”, som jeg før har skrevet om. Den er fyldt med så mange fine indsigter formidlet på en meget afvæbnende og humoristisk måde, og jeg er ved at genlæse den med stor fryd.

I starten af bogen beskriver Elizabeth et redskab hun bruger, når hun føler fortvivlelse og ikke ved, hvad hun skal gøre. Hun skriver i en notesbog alt, hvad hun er desperat og fortvivlet over – lukker det hele ud. Og så venter hun… Indtil en stemme indeni hende svarer og skriver til hende i bogen. Stemmen svarer med kærlighed, forståelse og omsorg, og den giver hende en følelse af at være omsluttet af kærlighed og elsket som lige den hun er, og uanset, hvad hun gør.

Som jeg læser det, er hun i kontakt med sin egen indre forældre – dén del af hende, der elsker uendeligt og betingelsesløst, og som giver hende mulighed for at bevæge sig gennem den umiddelbare fortvivlelse.

Vi kan alle arbejde med den indre del af os selv, den stemme, som altid er parat til at give os omsorg. Det er ikke bare sådan lige at lære i et snuptag, hvis vi ikke har lært det som en naturlig del i vores opvækst, men det kan læres med den rette støtte. Så næste gang du føler fortvivlelse, vrede, desperation, ikke ved, hvad du skal gøre, kan du prøve at spørge dig selv: Hvad ville min indre rigtig gode forælder sige til mig nu for at hjælpe og trøste mig?

3 thoughts on “Din egen indre forælder

  1. Det var sgu da en kort sommerferie…fnis…

    Blev aldrig helt færdig med Gilbert, men bliver da helt inspireret til at gå videre.
    Jeg synes, det er interessant, at hun lægger bekymringerne på hylden (i hendes notesbog) og venter. Venter på, at den kærlige og omsorgsfulde side i hende af sig selv begynder at arbejde for hende. Interessant!
    Jeg selv bruger det at skrive bekymringerne ned, men går så i dialog med dem som den gode mor gør det til et såret eller fortvivlet barn – stadigvæk i skriftform.
    Jeg kan selvfølgelig også finde på bare at tømme mig for, hvad der fylder i min notesbog, uden at gå i dialog med det. Men hvad sker der så? Vågner min indre gode forælder så af sig selv? Måske…. Nå, under alle omstændigheder må jeg læse noget mere i Gilberts bog….Jeg véd ikke om jeg helt har forstået, hvad hendes metode går ud på, men jeg vil prøve den🙂

  2. Ja, jeg er altså vild med den bog! Gik du død i den?
    Jeg skal nok lige pointere, at det der med den indre forælder er min egen tolkning og står for min helt egen regning. Selv er hun jo mere spirituelt anlagt, og siger at hun ikke ved om det er en guddommelig, spirituel stemme eller hendes eget indre kerneselv, der svarer hende…
    Den del af hende (som jeg jo tolker, at det er), der svarer hende i nødssituationer er den del, der bevarer roen og tror på, at det hele nok skal gå. Den kommer ikke så meget med løsninger eller trøst, men mere bare ro og kærlighed – derfor kalder jeg det den gode forælderstemme.
    Om den kommer af sig selv, hvis vi venter? Tjaaa, hvem ved? Hun oplevede det i hvert fald første gang i et moment af fuldstændig fortvivlelse og følelse af at gå helt i stykker… Så hvis vi har overlevelsestrangen i os, så tror jeg på, at den kommer, når vi kommer helt derud.
    God sommer til dig, søde🙂

  3. Åh ja….nu tror jeg, jeg er mere med…

    Ja, jeg gik død i den. Måske også fordi den er på engelsk – der går langt imellem, jeg har fat i en engelsksproget bog, men nu prøver jeg igen.

    Jeg er godt med på, at det var din fortolkning, og forstår godt den, sådan som du nu uddyber lidt.

    God sommer til dig også🙂

Skriv et svar

