Når dit barn eksploderer

Har du et barn, der hyppigt eksploderer på en voldsom måde – over ting, som i dine øjne er småting? Hvis tingene eksempelvis ikke er helt som de plejer, eller hvis et behov ikke opfyldes her og nu?

Eller måske imploderer dit barn, som mit ene barn af og til gør. Går ind i sig selv og nedsmelter på en måde, hvor genetableringen af kontakt bliver ganske vanskelig?

Jeg har netop haft glæde af at læse Ross W. Greenes bog “Det eksplosive barn”. I bogen giver Greene en meget konkret metode til at lære at kommunikere og samarbejde med dit barn på en anden måde. Bogen er meget amerikansk i sin tone, men jeg synes den har stor værdi i kraft af Greenes respektfulde tilgang til børnene.

Hans grundlæggende holdning er, at børn vil samarbejde og gøre os glade, hvis de på nogen måde kan. Når de ikke kan og eksploderer på destruktiv vis, handler det ofte om en manglende udvikling i forhold til at være fleksibel og klare skift.

Hans kommunikations-model er noget af det mest respektfulde og tillidsfulde, jeg har læst omkring kommunikation med børn. Han tror virkelig på børnenes evner til at samarbejde, at finde løsninger og indgå  kompromiser – og det i sig selv er vældig inspirerende.

3 thoughts on “Når dit barn eksploderer

  1. Hvor skønt at du skriver om netop denne bog. Jeg er godt i gang med den og den anden bog han har skrevet: “Fortabt i skolen”. Jeg vil give dig ret han har en fantastisk vinkel på børn. På hans hjemmesider ligger der en masse video hvor han fortæller mere de kan klart anbefales.

Skriv et svar

